Het moment waar de initiatiefnemers van de Rotterdamse skeelerpiste vijf jaar naartoe hebben gewerkt is eindelijk werkelijkheid geworden. De 200-meterbaan, gelegen onder de rook van Rotterdam-The Hague Airport, is nog maar drie jaar in gebruik. Sindsdien zit de skeelersport hier in de lift en het aanbrengen van de nieuwe coating op de baan is de volgende mijlpaal.

Recent werkten de twee aanwezige Vesmaco-medewerkers in Chili en Oostenrijk om nieuwe banen te ‘smeren’. Nu zijn ze voor een week neergestreken in Rotterdam. Een naam die tot de verbeelding spreekt, zegt Mike Kepel. Hij voerde maanden gesprekken met de Italiaanse firma en deed 'hobbymatig' onderzoek bij verschillende pistes in Nederland en daarbuiten. “Maar toen ik Rotterdam noemde, waren ze meteen enthousiast bij Vesmaco”, aldus Kepel.

Een stad met internationale allure, daar wilden de Italianen zich graag aan verbinden. Tijdens het jongste EK Inlineskaten werden de laatste gesprekken gevoerd en kon Rotterdam op de planning gezet worden. Nu worden emmers van blauwe verf uitgesmeerd. “Om een ronde in de coating te zetten, lopen we zo’n duizend keer van boven naar beneden over de baan”, legt de Italiaan uit. Hij zorgt ervoor dat de emmers gevuld blijven met verf, zijn collega loopt heen en weer met de trekker. Diverse betrokken vrijwilligers offeren deze week hun vrije tijd op om de verf aan te brengen op de baan.

Foto: Hanneke Mennens

De afgelopen weken werden voorbereidingen getroffen en aanpassingen gedaan om het werk van de Vesmaco-technici zo eenvoudig mogelijk te maken. Tussen de regels door blijkt dat over werkelijk elk detail is nagedacht bij de aanleg van de baan. “Van het inklinken van de grond voordat we begonnen met de aanleg, tot de wijze waarop we zorgen dat het water afgevoerd wordt”, legt Kepel uit. “We doen ons uiterste best om alle ongewenste factoren die invloed kunnen hebben op de baan, weg te poetsen.”

In de basis maken twee verenigingen gebruik van de piste: Skeelervereniging Rotterdam (SVR) en Schaats en Inline Lansingerland (SIL). De cijfers liegen er niet om. De clubs hebben gecombineerd zo’n 500 leden. Het aantal skeeleraars wordt steeds groter terwijl de schaats minder in trek is. Bovendien wordt de baan een groot deel van de week verhuurd aan andere verenigingen waardoor het circuit een belangrijke regiofunctie kan bekleden. “Ouders rijden met alle liefde voor hun kinderen naar wedstrijden in Heerenveen of Heerde, maar het is zo belangrijk dat we hier een goede baan hebben.”