De ijskoningin van Calgary in 1988, Yvonne van Gennip (59), heeft een bijzondere missie: jonge talenten de kans geven hun dromen na te jagen, ongeacht hun financiële situatie. Het vuurtje voor dit initiatief, bekend als het 'Yvonne van Gennip Talent Fonds,' begon te branden toen Yvonne zelf in Jong Oranje zat en merkte hoe goed alles was geregeld. Ze vond het oneerlijk dat dit bij andere sporten vaak niet het geval was.

Het gros van de mensen denkt dat talenten aan alle kanten worden gepamperd of dat de bond of sportkoepel NOC*NSF alles betaalt: volgens de geboren Haarlemse de grootste misvatting. “Bijna alles moet zelf bekostigd worden. Zelfs als jij in een KNSB Talent Team zit, moet je nog 2.500 euro neerleggen om überhaupt te mogen trainen. Hier komen de trainingskampen, materiaal, kleding, je schaatsen, skeelers, racefiets, hartslagmeter, reiskosten en speciale voeding nog bij. Het is nauwelijks te doen voor een gemiddeld gezin.”

“Er zijn talenten die vanwege gebrek aan geld moeten afhaken. We hebben regelmatig huilende ouders aan de lijn, die hun kind niet kunnen geven wat ze zouden willen. Dat gaat mij aan het hart”, aldus Van Gennip. Haar fonds omvat ondertussen meerdere componenten. “Het crowdfundingplatform ‘Talentboek’ is ons paradepaardje (en was het begin van het later opgerichte Talent Fonds, red.). Het gaat hierin niet alleen om geld; ook om persoonlijke groei. Talenten leren zelf de boer op te gaan, te ondernemen en zichzelf op een goede manier te presenteren. Vragen als: Wat is je verhaal? Wie ben je? Wat maakt jou uniek? Wat wil je bereiken? Wat heb je nodig? Waarom kan je het zelf niet betalen? Wat is je netwerk? Hoe bedank je de donateurs en hoe houd je ze vast? En zodra je een fanbase hebt opgebouwd, heb je er na je sportcarrière ook nog wat aan bij het vinden van werk. Het is een prachtige leerschool.”

“Trampoline-atleet Jordy Mol is één van onze succesvoorbeelden qua crowdfunding”, gaat Van Gennip verder. “Hij bakt pannenkoeken in het bejaardentehuis, wast auto's, hij staat op de markt met zijn medailles en stuurt continu nieuwsbrieven naar zijn donateurs. Deze jongen heeft al duizenden euro’s opgehaald met verschillende campagnes.” Een ander succesverhaal komt uit het roeien. “De ‘Holland 8’ bij de junioren had zich een jaar voor de Spelen van Rio de Janeiro geplaatst voor het WK Junioren in de olympische stad. Er was geen geld, waardoor ze bij ons een campagne hebben opgezet. Binnen no-time hadden zij ruim 25.000 euro bij elkaar en konden ze deelnemen. Voor het eerst in de geschiedenis werden ze wereldkampioen. Daarnaast konden ze alle opgedane kennis doorgeven aan de roeiers die het jaar daarop naar de Spelen gingen. Of neem de waterpolomeiden onder achttien. Zij plaatsten zich voor het WK Junioren in het Nieuw-Zeelandse Auckland. Ze hadden een heel leuke campagne opgestart met een aansprekend filmpje. Met hulp van onder andere KPN hadden ze 30.000 euro te besteden. Destijds werden ze vierde, maar toen de seniorenploeg dit jaar wereldkampioene werd, bleken hier acht meiden bij te zitten van dat eerdere juniorenteam. Geweldig toch?”